Tuesday 8 March 2011

BATU FIRUZ / TURQUOISE

        Batu Firuz atau Turquoise asalnya merupakan batu kuno dari Egypt , selain dari lambang kemewahan dan kemegahan , ia juga melambangkan persahabatan. Batu Turquoise bererti Batu Turkey. Ianya dilombong lebih dari 6,000 tahun dahulu. Batu Firuz yang terbaik sudah tentunya datang dari Iran tetapi kedapatan dari Mexico , Amerika , dan lain-lain negara.
        Batu-batu Firuz kedapatan dalam aneka bentuk dan warna seperti biru , hijau , ungu , coklat , kehitaman , dan lain-lain. Bagi negara-negara Asian kebanyakannya lebih berminat terhadap warna kehijauan malah lain ceritanya pula pada Standard antarabangsa yang lebih menjerumus kepada warna kebiruan malahan perkiraan jual belinya juga berpandu kepada harga sekarat dengan nialian dolar Amerika.
        Umum mengetahui kesihatan tubuh badan seseorang manusia tergantung kepada turun naik suhu , antara sejuk dan panas. Sehaluan itu para penyelidik dan pengkaji batu di Barat sendiri mengakui akan khasiat batu-batu kristal ini adalah ke arah aura penyejukan malahan ia juga boleh digunakan sebagai elemen penurunan suhu badan seseroang manusia . Di samping sesetengah pendapat mengakatan ianya batu pelindung dan pendinding atas tubuh badan si pemakai.
        Anehnya, saya masih teringat sungutan orang-orang tua agar seseorang individu itu haruslah mencecah umur 40-an barulah seseuai untuk memakai batu-batu Firuz secara lansung dan kekal. Apakah muslihatnya dan kenapa? atau mungkin sebagai bahan gurauan sahaja. Namun begitu kenapa tidak pada jenis-jenis batu-batu kristal lain?
         Wassallam. 







Firuz Ungu 
Gelang tangan 5 biji batu
RM 3,000




FIRUZ BIRU / TASBIH
RM 8,500







FIRUZ BIRU
EMAS PUTIH ASLI BERTATAHKAN 20 BIJI BERLIAN ASLI
RM 5,000
FIRUZ COKLAT
CINCIN PERAK BERPAHAT BUNGA JAWA
RM 3,500



 FIRUZ HIJAU
UKIRAN PERAK DAN SUASA
RM 2,500

FIRUZ BIRU UKIRAN BUNGA PAHAT JAWA
RM 3,000
FIRUZ BIRU
RM 1,500



FIRUZ BIRU
RM 1,000
FIRUZ BIRU
BENTUK BELAKANG KURA-KURA
RM 3,000



BATU FIRUZ HIJAU
RM 3,000

 

FIRUZ HITAM 
UKIRAN PERAK DAN SUASA
RM 3,000
MOBILE NUM: 012-9648163
E-MAIL: zahini@hotmail.com




No comments:

Post a Comment