Friday 4 March 2011

GELIGA BATU / BEZOAR STONE

        Geliga Batu / Bezoar Stone ( perkataan Bezoar terhasil dari bahasa Iran yang bermaksud peninggalan sesuatu benda di dalam usus lembu ) yang ingin diutarakan ini amatlah unik sekali berbanding dengan geliga-geliga batu yang pernah ditonjolkan oleh lain-lain. Ianya dianugerahkan oleh Allah S.W.T. kepada seorang hamba yang mendiami sebuah gua bertujuan menyucikan diri, saya tidak menggunakan bahasa 'pertapaan' kerana amalan ini bertentangan dengan agama Islam. Ianya tidak bersesuaian dengan asal tujuan kita ke muka bumi. Kita adalah khalifah Allah yang bertanggungjawab terhadap keluarga, masyarakat, agama dan negara manakala amalan pertapaan membuat kita jumud dan alpa kepada tanggungjawab asal. Apa pun jua aktiviti penyucian diri ini merangkumi rohani dan jasmani selain suci dari pandangan, pendengaran, hiduan, perlafazan dan pergaulan dengan perkara-perkara mungkar di samping taubat, solat dan wirid yang mersik. Manakala pilihan gua dibuat atas dasar kesunyian dan kejauhan dari kesibukan agar tumpuan lebih afdal lagi. Acara penyucian ini dilakukan hanya untuk seketika, bukanlah amalan rutin. 
        Pada kelazimannya, penyempurnaan anugerah ini diletakkan di pintu-pintu gua atau dinding tidak dinafikan pada setiap sarang geliga ini ada tanda bakat kehitaman menunjukkan ia terlekat pada satu-satu permukaan. Tapak kedudukan dalaman geliga ini juga amat sempurna sekali. Ianya diolahkan seperti lorong atau lubang sebagai jalan laluan untuk turun naik. Selain dari dindingnya pula  diselaputi debu -debu halus , elakan dari calaran.
        Suatu perkara terhadap geliga ini ialah ianya berbentuk dari hasilan caturan lain-lain elemen kepada jisim yang amat berat berbanding batu-batu lain selain dari beraneka saiz, corak dan warna malahan kilauan dalamannya pula amat terang dan menarik pandangan mata dan sudut hati.
        Saya amalkan keujudan geliga ini , pada tempat ini , pada penyuci diri ini hanyalah berbentuk sementara sahaja . Ianya seumpama limpahan / anugerah Allah S.W.T. terhadap turunan hujan yang melimpah nikmatnya pada para makhluknya, dari pokok kayu- kayan , binatang haiwan mahupun umat manusia sejagat, begitu jugalah perumpamaan dari penyuci diri tadi kepada pihak lain pula yang dapat memperolehi untung laba, dan bagi si pemakainya pula akan dapat hasilan dari kejadian Allah S.W.T. tadi.
         Awasan pula dibuat kerna sekarang ini kedapatan hasil kerja tiruan yang diciplak dari geliga ini hingga ke kaki-kaki lima dan tepi-tepi jalan dengan harga semurahnya namun  pada penampilan, kualiti, dan yang utama kenikmatan / kuasa dalaman geliga tersebut tiada. Pun begitu, bagi mereka yang arif dan tinggi makrifatnya sudah pasti akan dapat merasai akan perbezaannya di antara yang batil.
          Wassallam.



Geliga batu / Bezoar Stone 
Package: RM 70,000



 Geliga Batu / Bezoar Stone Belum Terkopak
RM 10,000


Kelonsong Kosong Geliga Batu
RM 1,000


Geliga Batu / Bezoar Stone Kuning
RM 5,000


Geliga Batu / Bezoar Stone Hijau (b)
RM 8,000


Geliga Batu / Bezoar Stone Purple
RM 8,000
Geliga Batu / Bezoar Stone Light Purple
RM 5,000


 Geliga Batu / Bezoar Stone Pelbagai
RM 50,000



Mobile Num. : 012-9648163
E-mail: zahini@hotmail.com




No comments:

Post a Comment