Saturday 5 March 2011

SEMAR

        Semar artinya 'Samar', ia merupakan pendukung watak / aktor di dalam sesebuah cerita atau wayang. Yang wayang itu hanyalah kulit , Yang kulit itu bukan hakikat , Sama sekali bukan , Ia hanyalah lambang dan sifat , Yang dalam lambang itu maya , Dalam maya itu adalah ia , Samar adalah aspek sifat dan nama , Samar ada pada Semar.
         Begitulah penceritaan wayang yang mewarnai watak Semar baik di Malaysia mahupun Indonesia ianya sebagai lambang kekuatan , kehebatan, malah kesaktian yang tiada tolak banding maka begitulah berpegang sesetengahnya hingga terlahirnya dari dalaman keluar ke alam maya akan jalan ceritanya siap seragam dengan jampi serapah dan pemujaan demi menbangkitkan 'Abah Semar' atau 'Nur Semar' kerana ianya barang dipinta boleh barang kehendak jadi.
         Saya berpandangan penceritaan Semar boleh disifatkan sebagai kesinambungannya antara tuhan , dunia , malaikat, hamba, dan syaitan. Maka terpulanglah pada setiap individu untuk menunggang kehidupan melalui petunjuk arah tersendiri. 
        Tokoh Semar bukanlah sebagai fakta sejarah namun ia hanyalah mitos dan simbol tentang keesaan dari pegangan , persepsi, dan pengertian tentang agama yang bertuhankan Ilahi yang maha esa. 
        Wassallam.

SEMAR
PACKAGE: RM 25,000
PITIS SEMAR 
PACKAGE:  RM 50,000


KERIS SEMAR GUGAT PICIT
RM 15,000


 BATU SEMAR GUGAT
ASLI HITAM BERLUBANG TENGAH
RM 2,000
SEMAR GUCHIL
(TEMBAGA KUNING)
RM 7,500


 SEMAR GUCHIL 
(TIMAH HITAM)
RM 7,500
Mobile Num: 012-9648163
E-mail: zahini@hotmail.com

No comments:

Post a Comment