Sunday 6 March 2011

KERIS / BADIK - DAGGER

        Keris dan badik merupakan Alat Persenjataan di zaman dahulu kala , baik di Tanah Melayu , mahupun di Indonesia. Malahan era kegemilangan Keris Badik ini adalah di waktu puncak Keris Tamingsari. Kehebatannya seolah-olah magik kerna sesiapa yang memakainya sudah tentu tubuh badannya tidak lut dek senjata.
        Namun di era moden , senarionya telah berubah persenjataan barat lebih sophisticated dan advance lagi. Namun begitu keris dan badik hanyalah jadi bahan simpanan dan tontonan sejarah belaka. Walaubagaimanapun, ahli-ahlinya masih lagi memuja dan menyanjung keris badik atas dua faktor.
        Pertama, atas faktor Kesenian di mana reka bentuknya yang halus dan siap dapat memikat hati dan nurani penggiat seni , kesenian ini lazimnya ada hubung kait dengan sejarah satu-satu tempat , budaya , masyarakat mahupun keagamaannya.
        Kedua, atas faktor Spiritual atau isian dalamannya yang penuh dengan mistik dan misteri untuk di analisa dan dikaji oleh si pemakainya. Ianya sudah pasti tergantung atas salasiah pembuatan yang akan menjurus ke arah kehandalan , kekebalan , kesaktian , pengasih mahupun pemurah rezeki atau mungkin tersirat lain - lain tujuan di sebaliknya. Pada kebiasaannya sewaktu penepaan dibuat terhadap satu-satu keris badik semestinya cara yang beradab , berkaedah , dan bernaskah yang cukup makritnya agar berkesudahannya dikunjungi oleh Khadam-khadam.
        Wassallam.


BADIK CINCANG
( ANAK SUNGAI / SUASA KUNING )
RM 7,000


KERIS BEKOR
RM 7,000


BADIK SAYAP MERPATI
RM 7,000


KERIS TAK SIAP
RM 5,000


KERIS BEKOR PICIT
RM 7,000


RENCONG 
( BERTATAH SUASA KUNING )
RM 6,000


LEMBING GULING
( SATU DALAM SEJUTA )
RM 20,000


BADIK
RM 3,500


BADIK 
RM 3,500


BADIK BERAKUT DIATAS
RM 5,500


GOLOK PATAH
AZIMAT
RM 5,500


KERIS SEMAR
GUGAT
RM 15,000


BADIK BERLURAH ( BARU )
RM 5,500


BADIK ANAK SUNGAI
RM 5,500


BADIK DITEMPA MALAM GERHANA BULAN
RM 3,500


PENCOLEK KAPUR
RM 3,500


KERIS LOK ( SARUNGNYA DIBUAT SARANG OLEH SEMUT )
RM 7,500


MOBILE NUM: 012-9648163
E-MAIL: zahini@hotmail.com

No comments:

Post a Comment